خلاصه ای از مقاله:

رشد فکری: چرا هنر و خلاقیت مهم هستند؟

اندرو آکرمان، مدیر اجرایی موزه ی کودکان مانهاتان

آیا می خواهید کودک شما از فعالیت هنری بالاترین یادگیری را کسب کند؟ پس به او اجازه دهید به روش خودش و با سرعت خاص خودش اثر هنری خلق کند.

خردسالان استاد لحظه ها هستند. آنها عاشق احساس ناشی از آن لحظه ای هستند که رنگ ها را روی کاغذ سر می دهند، ترکیب می کنند، و نقش و نگاری جذاب پدید می آید، و حتی مجذوب صدای کشیده شدن موهای قلم مو روی کاغذ می شوند.

کودکان نوپا و بچه های سن پیش دبستانی، بر خلاف کودکان سنین دبستانی و نوجوانها، نسبت به فعالیتی که انجام می دهند یا بر آن تمرکز دارند، خودآگاه نیستند. والدین معمولا این را باور نمی کنند؛ ولی آزاد گذاشتن کودکان در هنگام فعالیت هنری که بچه ها از پروسه ی خلاقیت و آفرینشگری بسیار لذت می برند، دستاورد بزرگی در بر خواهد داشت.  اگر بچه ها را در لحظات خلق اثر هنری آزاد بگذارید تا فرصت ابراز خود را داشته باشند، در بلند مدت، نتایج بهتری بدست خواهند آورد.

چرا هنر؟ پرورش خلاقیت در کودکان قرار نیست آنها را به هنرمندان بزرگی مانند پیکاسو تبدیل کند، بلکه به توسعه ی قابلیت های ذهنی، اجتماعی، و عاطفی آنها کمک می کند. خلق یک اثر هنری، هزاران راه  پیش روی کودک قرار می دهد تا به کمک آنها قابلیت تحلیل و حل مساله را تمرین کند و توسعه بخشد. آنچه اهمیت دارد خود “فرآیند” کار هنری است نه “حاصل و اثر هنری” !  کودکان در طی این پروسه آزمون و خطا را تجربه می کنند و بدین ترتیب “خطا یا اشتباه” را به عنوان جزئی طبیعی از هر فعالیتی می پذیرند و اعتماد به نفس در آنها رشد می کند؛ یاد می گیرند راه و روش  های جدیدی برای تفکر، و یافتن پاسخ ها ابداع کنند.

در این مقاله 6 روش برای انگیزش خلاقیت ارائه شده:

1-ایجاد فضا

2-اجتناب از تعیین کار و راهنمایی و ارائه راه و روش یه کودک

3-فقط در باره هنر صحبت کنید

4-روند کار کودک را زیر نظر بگیرید

5-همراه با کودک نقاشی نکنید

6-کار کودک را تمام شده بدانید و سعی نکنید آن را خودتان یا او تمام کنید.

ایده های هنری نو، شامل استفاده از وسایل بسیار ساده و دم دستی بهعنوان مواد و ابزار کار است، مانند تیوب خمیر دندان، مسواک، بطری خالی، و …

منبع انگلیسی