هنر عملکرد مغز را تقویت می کند

شواهد علمی زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند هنر عملکرد مغز را تقویت می‌نماید. هنر در الگوهای امواج مغزی و احساسات، و سیستم عصبی تأثیری به سزا دارد و در واقع می‌تواند سطح سروتونین را بالا ببرد. هنر می‌تواند نگرش فرد و نوع تجربه ما از جهان را تغییر دهد.

چندین دهه تحقیق، داده‌های بسیاری در اختیار پژوهشگران قرار داده است که ثابت می‌کند آموزش هنر بر همه جنبه‌ها، از پیشرفت تحصیلی گرفته تا پیشرفت اجتماعی و رشد عاطفی و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد.

تحقیقات ثابت کرده است که هنرها سیستم‌های عصبی را توسعه می‌دهند به طوری که  طیف گسترده‌ای از مزایا دربردارد، از جمله مهارت‌های حرکتی مفید، خلاقیت و بهبود تعادل عاطفی. به بیان ساده، هنرها به دلیل بهبود عملکرد انسان، چه در مقیاس فردی و چه در مقیاس اجتماعی بسیار ارزشمند هستند.

این مقاله  ابتدا در مارس 2015 نوشته شده و در 27 مه 2016 ، ژوئن ، 2019 و سپتامبر 2019 به روز شد.

«هنرها یک جزء مهم مراقبت‌های بهداشتی هستند. هنر رسا(هنر بیانی) ابزاری برای کشف، توسعه و تمرین خلاقیت و در جهت تندرستی است. »

 انجمن Wellarts

ارتباط هنرها با مغز و ذهن

شواهد حاصل از تحقیقات درباره مغز تنها یکی از چندین دلایلی است که نشان می‌دهد آموزش و مشارکت در هنرهای زیبا برای فرآیندهای یادگیری مفید است. همانطور که اریک جنسن، یکی از مترجمان پیشرو در جهان علوم عصب‌شناسی و « سیستم‌هایی که هنر آنها را پرورش می‌دهد، شامل ظرفیت‌های یکپارچه حسی، توجه و تمرکز، شناختی، عاطفی و حرکتی ما هستند، در حقیقت، آنها نیروهای محرک و زیربنای همه یادگیری‌های دیگر هستند.»

ایده چگونگی عملکرد مغز و هنرها در کنار یکدیگر، از طریق یک تحقیق دیگر، که توسط جودیت برتون، استاد آموزش هنر و تحقیقات هنری کالج معلمان، دانشگاه کلمبیا انجام شده است، مورد تأیید قرار گرفته است و نشان می‌دهد که موضوعاتی از قبیل ریاضیات، علوم و زبان نیاز به شناخت و ظرفیت‌های خلاق و پیچیده‌ای دارند که در یادگیری هنرها عادی و معمولی هستند.

هنر آگاهی (هوشیاری) را تغییر می‌دهد

جاکوب دوانی در مقاله خود می‌نویسد: «هنگامی که شما یک اثر هنری ژرف را مشاهده می‌کنید، به‌طور بالقوه همان نورون‌هایی را به کار می‌اندازید که هنرمند هنگام خلق آن اثر هنری به کار انداخته است، و به این ترتیب مسیرهای عصبی جدیدی به‌وجود می‌آورید و در وضعیت الهام‌بخش هنری قرار می‌گیرید. این حس ِ جذب شدن به یک نقاشی «شناخت ضمنی» نامیده می‌شود.»

آموزش هنر یک جزء کامل کننده است

و به گفته باب برایانت، مدیر اجرایی هنرهای زیبا در Katy ، ISD در هوستون، تگزاس، «آموزش و یادگیری هنر، بخشی جدایی‌ناپذیر از پیشرفت هر انسانی است. آموزش و مشارکت در هنرهای زیبا بخش مهمی از برنامه درسی مدرسه و یک مؤلفه مهم در برنامه آموزشی هر دانش آموز در Katy ISD است.»

اعجاب، شگفتی و زیبایی نیروهایی شفا بخش هستند

روانشناس دکتر داچر سلتر، روانشناس از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی چنین می‌گوید: «اعجاب، شگفتی و زیبایی باعث افزایش سطح سلامتی سیتوکین‌ها می‌شود، که هنگام انجام برخی فعالیت‌ها  فعال می‌شوند: قدم زدن در طبیعت، غرق شدن در یک قطعه موسیقی، تماشای یک اثر هنری، تأثیری مستقیم بر سلامتی و امید به زندگی دارند.»

به طور کلی نتایج تحقیقات نشان داده است که هنرمندان افرادی شادتر و سالم‌تر هستند، هنر استرس و فشار عصبی را کاهش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. در یک نمایشگاه با عنوان «لئوناردو داوینچی، یک ذهن خلاق» که در گالری هنری مینیاپولیس امریکا برگزار شد، دیدگاهی بدیع درباره یکی از بزرگترین اندیشمندان تاریخ رنسانس ارائه شد.

این نمایشگاه نشان داد که چگونه فرآیندهای ذهنی نوآورانه داوینچی در برخی از زبده‌ترین هنرمندان، مهندسان و طراحان امروزی نیز مشاهده می‌شود. این نمایشگاه با گردهم آوردن مشاهدات داوینچی و آثار طراحان و هنرمندان معاصر، چگونگی شکل‌گیری و وقوع فرآیند خلاقیت را بررسی کرد.

انتخاب، تلخیص و ترجمه: ایراندخت صالحی

آذر ماه 98

لینک مقاله انگلیسی