تاثیر موسیقی بر رشد در دوران کودکی

نویسنده: الکس هنز

منبع:

[1]www.penfieldbuildingblocks.org

از آغاز تاریخ بشر، موسیقی به عنوان نیرویی برای درمان و آموزش مورد استفاده قرار گرفته است. ارسطو می گوید: “وقتی ما (موسیقی و شعر) را می‌شنویم روح ما تغییر و رشد می‌کند.” از بقراط گرفته تا مردان طب بومی آمریکا، همواره مردم از آواز خواندن و نواختن سازها برای درمان و آموزش استفاده کرده‌اند.

در دوران معاصر، دانشمندان در مورد قدرت اسرارآمیز موسیقی بسیار تحقیق کرده‌اند. برخی از این تحقیقات یافته‌های واقعاً باورنکردنی به دست آورده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که نوزادان همان نوع موسیقی را که در رحم مادر شنیده اند ترجیح می‌دهند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که قرار دادن نوزادان در معرض موسیقی به ایجاد پل‌های عصبی که برای پردازش فکر و اطلاعات استفاده می‌شود، کمک می‌کند. موسیقی می‌تواند امواج آلفا مغز را تحریک کند، که باعث ایجاد آرامش در شنونده می‌شود. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض موسیقی در سال‌های اولیه رشد و آموزش آن برای توسعه مهارت‌های ادراکی، که بر زبان و توانایی‌های ادبی تأثیر می‌گذارد، مفید است. همچنین آموزش موسیقی برای تقویت استدلال فضایی، که مربوط به مهارت‌های مورد استفاده انجام فعالیت های ریاضی است و برای پرورش هماهنگی حرکتی کودکان  خوب است.

موسیقی تمام سیستم مغز را فعال می‌کند. از جمله ساختارهای دخیل در انگیزه و احساسات. این امر به ویژه در ایجاد پیوند بین افراد در یک گروه موثر است و می‌تواند به آرامش فرد در طول عمرش کمک کند.

“ساختن موسیقی با دیگران احساس تعلق فوق العاده ای به کودکان می‌دهد. کودکانی که ممکن است به دلیل خجالتی بودن، یا محدود بودن توانایی صحبت کردن یا داشتن نیازهای خاص، در پیوستن به فعالیت با دیگران مشکل داشته باشند، می‌توانند آزادانه در فعالیت‌های موسیقی شرکت کنند. “

 امروزه، ثابت شده است که استفاده از موسیقی مانند آواز، نواختن، گوش دادن و حرکت با موسیقی برای رشد کودک مفید است. والدین می‌توانند از تکنیک های آموزش موسیقی برای تقویت رشد شناختی، عاطفی و جسمانی فرزند خود در هر سنی استفاده کنند.

در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توانید موسیقی و ریتم را در زندگی فرزند خود وارد کنید:

  • وسایلی مانند شِیکرهای تخم مرغی، ماراکاها(نوعی جغجغه چوبی سرخپوستی) و بلز برای کودکان تهیه کنید.
  • هنگام گوش دادن به موسیقی به کودکان خردسال کمک کنید تا بدنشان را همراه آهنگ حرکت دهند.
  • بین آهنگ‌ها و فعالیت‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. (مثلا استفاده از موسیقی هنگام مشارکت در مرتب کردن اتاق.)
  • از آهنگ‌های معروف و شناخته شده مخصوص کودکان برای کار بر روی گسترش دامنه واژگان و تقویت حافظه کودک استفاده کنید.
  • از موسیقی و شعرهای ریتمیک برای بیان داستان و همچنین سهولت انتقال از یک وضعیت به وضعیت جدید استفاده کنید. (مانند آماده شدن برای خواب و یا خوردن میان وعده.)

در اینجا به چند فعالیت ساده‌ اشاره خواهیم کرد که مری گوردون در مقاله خود درباره استفاده از موسیقی برای بهبود مهارت های اجتماعی کودکان به آن‌ها پرداخته است:

  • از کودکان بخواهید ابزارهای موسیقی‌ را با دوستانشان شریک شوند و به نوبت سعی کنند ریتم یا صدای خاصی را ایجاد کنند.
  • از دو کودکان بخواهید از یکدیگر سوال کنند و از ابزارهای ساده موسیقیایی برای پاسخ دادن با “بله” یا “نه” استفاده کنند.
  • از گروه کوچکی از کودکان بخواهید در یک دایره بنشینند و به هریک یک ساز یا صدا اختصاص دهید. هر کودک به نوبه خود رهبر می‌شود و بقیه گروه را با سرعت، حجم یا ریتم مشخصی در بازی هدایت می‌کند.

شاید مهمترین جنبه استفاده از موسیقی برای تقویت رشد این است که به توجه مداوم و متمرکز بزرگسالان به کودکان نیاز دارد. والدین نباید کودک خود را با موسیقی‌‌ای که در حال پخش است تنها بگذارند و تصور کنند که این امر به طور خودکار فرایند رشد او را تحریک می‌کند. تعامل بسیار مهم است. تعامل با موسیقی تنها در صورتی می‌تواند درک کودک را از خود بهتر کند که تجربه یادگیری مثبت و ارزشمندی را ارائه دهد. تحقیقات نشان داده است که اثرات این تجربیات می تواند یک عمر باقی بماند. بنابراین ارزش سرمایه گذاری دارد.

آهنگ مورد علاقه شما برای خواندن یا گوش دادن همراه فرزندتان چیست؟

  

[1]سایتی مربوط به برنامه جامعی که به کودکان نیازمند امکان دسترسی به برنامه‌ها، خدمات و تجهیزات اولیه آموزشی و توسعه‌ای را می‌دهد.

 

انتخاب و ترجمه : ریحانه علویان

شهریور 1400

منبع