اهمیت هنر و کاردستی در آموزش اولیه کودکان

آنانیا سوبرامانیان

ترجمه: ریحانه علویان

منبع: www.parentcircle.com

چرا هنر و كاردستي برای بچه ها مهم است؟

 هر والدی باید از مزایای احساسی شرکت در فعالیتهای هنری و خلق كاردستي و نقش آن در رشد و یادگیری شناختی کودک خود مطلع باشد. اهمیت هنر و كاردستي در آموزش اولیه مشهود است. ساخت مجسمه‌های مینیاتوری از خاک رس یا رنگ آمیزی با مداد رنگی، تا زدن کاغذ به صورت ماهرانه برای ایجاد اشکال اوریگامی یا تهیه کارت تولد دست ساز،  هر کدام مزایای بیشماری دارند. همچنین، فعالیت‌های هنری و كاردستي علاقه کودک را به هنر  افزایش می‌دهد و از پتانسیل هنری او استفاده می‌کند. با آشنایی کودک خود با هنر و كاردستي یا تشویق او به انجام این کار، شما بذرهای رشد جسمی ، اجتماعی و شناختی او را می‌کارید.

اهمیت كاردستي در دوران کودکی

اهمیت هنر و كاردستي در رشد کودک را می توان از آنجا که دارای مزایای احساسی، جسمی، شناختی و یادگیری است، سنجید. در اینجا چند تاثیر مثبت فعالیت‌های هنری و كاردستي در دوران کودکی آورده شده است:

كاردستي و تقویت مهارت‌های فیزیکی

توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف: از آنجا که بیشتر فعالیت‌های هنری و دستی شامل حرکت دست و انگشتان است، به توسعه مهارت‌های حرکتی خوب کمک می‌کند. حتی اقدامات ساده مانند رنگ آمیزی با مداد یا نگه داشتن قلم مو به تقویت ماهیچه‌ها و بهبود کنترل آن‌ها کمک می‌کند.

 افزایش مهارت: هنرها و كاردستي می‌توانند چابکی و مهارت کودک را افزایش دهند. با تمرین و بهبود مهارت‌های حرکتی خوب، سرعت و مهارت‌های هنری او نیز افزایش می یابد. فعالیت‌های مرتبط با هنر و كاردستي از سنین پایین منجر به پیشرفت فوق العاده‌ای در هماهنگی چشم و دست می‌شود. این موضوع به کودک در دوران دبستان که در حال یادگیری نوشتن حروف یا فاصله بین کلمات است کمک می کند.

كاردستي و تقویت مهارت‌های اجتماعی/عاطفی

بیان احساسات: فعالیتهای خلاقانه مانند هنر و کاردستی به کودک این فرصت را می‌دهد تا احساسات خود را به شیوه‌ای معنادار، ملموس و مثبت بیان کند. او همچنین از ساختن چیزی به تنهایی تحساس رضایت می‌کند.

کمک به اجتماعی شدن کودک:  بودن در کنار بچه‌های دیگر در یک کلاس هنری به کودک این فرصت را می‌دهد که با کسانی که علایق مشابه دارند تعامل و معاشرت داشته باشد. و هنگامی که والدین علاقه‌ای به انجام فعالیت با فرزند خود نشان می دهند، رابطه والدین و فرزند را نیز تقویت می‌شود.

افزایش عزت نفس: فعالیت‌های مرتبط با هنر و كاردستي باعث ایجاد احساس غرور و موفقیت در کودک می‌شود که به افزایش عزت نفس او کمک می‌کند.

کاردستی و تقویتی مهارت‌های شناختی:

افزایش نوآوری و خلاقیت: فرصت ایجاد هر آنچه کودک می‌خواهد نوآوری را و توانایی فکر کردن و حل مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شود را تقویت می‌کند.

 تقویت مهارت‌های تصمیم گیری: مواجه شدن و حل چالش های هنری به کودک کمک خواهد کرد تا تصمیم گیری‌های موثر و درست را یاد بگیرد. این امر به توسعه نگرش حل مسئله کمک می‌کند که در مراحل دیگر زندگی‌اش نیز کاربرد خواهد داشت.

بهبود یادگیری و حافظه بصری: کودک از طریق کاردستی نه تنها اشکال و رنگ‌های جدید را یاد می‌گیرد بلکه از الگوها و چهره‌های مختلف نیز آگاه می‌شود. فعالیت‌هایی مانند جواهرسازی یا مجسمه‌سازی نیاز به تجسم و حفظ طرح‌های پیچیده در ذهن دارد.

فرزندتان چه نوع کاردستی ای را باید بسازد؟

کاردستی برای کودکان نوپا

  نقاشی انگشتی: با استفاده از نوار چسب یک ورق A4 را به تخته برش یا هر سطح دیگری بچسبانید. به کودک خود چند ظرف از رنگ طبیعی / ارگانیک بدهید و اجازه دهید خلق کند.

 چاپ با بلوک‌ها‌ی چوبی: اگر فرزند شما دیگر با بلوک‌های چوبی که در یک زمان آنقدر به آن علاقه‌مند بود بازی نمی‌کند، می‌توانید از او بخواهید که آن‌ها را در رنگ فرو برد و روی کاغذ شکل بسازد.

نقاشی با حباب‌های بسته‌بندی: بسیاری از اقلام شما هنگام خرید آنلاین با پلاستیک‌های حباب‌دار بسته بندی شده است. به جای دور انداختن آن‌ها، فرزند کوچک خود را تشویق به رنگ کردن با  آن‌ها کنید.

 گردنبند مهره‌ای: یک تکه ریسمان پلاستیکی و چند مهره به بچه تان بدهید. از او بخواهید ریسمان پلاستیکی را از سوراخ مهره‌ها رد کند و یک گردنبد بسازد.

دوربین با رول توالت: رول توالت قدیمی (لوله های مقوایی) را دور نریزید. آنها را به کودک نوپا خود همراه با یک تکه نخ بدهید.. از او بخواهید رول ها را در کنار هم قرار دهد و آن ها را با نخ گره بزند تا برای خودش دوربین دوچشمی بسازد.

 برداشت برگ: از فرزند خود بخواهید که چند برگ را از حیاط خلوت جمع آوری کند. او می تواند این برگ‌ها و چوب آن‌ها را با استفاده از چسب چوب در دفتر نقاشی خود بچسباند.

کاردستی برای پیش دبستانی‌ها

هنر استنسیل: چند قالب هنری استنسیل به فرزندتان بدهید و از او بخواهید که اشکال مختلف را ترسیم کند. این کار برای توسعه مهارت‌های حرکتی خوب است.

 عروسک های خیمه شب بازی جورابی: فرزند شما و دوستانش می‌توانند عروسک‌های خیمه شب بازی را از جوراب های قدیمی خود بسازند و یک نمایش عروسکی برای شما اجرا کنند.

 رنگین کمان و ابرها: از کوچولوی خود بخواهید که رنگین کمانی را روی ورقه‌ای از کاغذ بکشد. سپس از او بخواهید که توپ‌های پنبه‌ای را به دور آن بچسباند تا آسمان ابری را نشان دهد.

آلبوم خانوادگی: نسخه‌ای از عکس‌های اعضای خانواده‌تان را چاپ کنید. حالا از فرزندتان بخواهید که آن‌ها را در دفترچه ای بچسباند و آلبوم خانوادگی بسازد.

مزایای مختلف  ساخت کاردستی هم به توسعه آگاهی فرهنگی و بهبود عملکرد تحصیلی کودک کمک می کند. هم بیش از حد سرگرم کننده و هیجان‌انگیز است. پس چرا اجازه ندهیم که کودک ما در طول روز به این نوع فعالیت‌ها مشغول شود؟